Isnin, 8 Oktober 2012

Contoh Karangan Fakta


Faedah mempunyai hobi

 

 

         Semua murid mempunyai hobi masing-masing. Hobi selalunya dilakukan pada masa lapang. Setiap hobi , datangnya daripada minat masing-masing. Antara contoh hobi  ialah , bermain bola sepak,mengumpul syiling lama,mengumpul setem,dan pelbagai lagi.Hobi mendatangkan banyak faedah.

        Antara faedah mempunyai hobi yang baik hobi ialah boleh mengisi masa senggang kita. Kita akan terhindar daripada melakukan sebarang aktiviti yang tidak berfaedah.

           Selain itu,kita juga dapat ramai kawan dan boleh bertukar-tukar fikiran jika  mempunyai hobi seperti bermain bola sepak.

       Orang yang mempunyai hobi akan dapat menambahkan pengetahuan lebih mendalam tentang hobinya. Contohnya ,jika hobi bermain bola sepak akan dapat menambah kemahiran bermain permainan tersebut.  Kita akan lebih cekap bermain permainan tersebut.Seterusnya , kita akan dipilih mewakili sekolah ke pertandingan yang akan diadakan.

       Jika kita memenangi perlawanan tersebut , kita akan mendapat ganjaran iaitu upah. Ini akan menambahkan wang tabungan kita.

      Oleh itu , kita hendaklah memilih hobi yang sesuai dan banyak mendatang faedah kepada kita.Bukan kita sahaja dikenali , keluarga, sekolah  dan tempat kita tinggal juga akan dikenali .


Tiada ulasan:

Catat Ulasan