Isnin, 8 Oktober 2012

Karangan Fakta


Karangan Fakta – Cara-cara menjaga kesihatan Diri
              Kesihatan dianggap perkara yang paling penting dalam kehidupan seseorang. Tahap kesihatan menentukan keadaan kehidupan yang dijalani oleh seseorang . Ada banyak cara untuk menjaga kesihatan diri.
               Antara cara menjaga kesihatan ialah dengan mengambil  makanan atau diet yang seimbang . Memakan makanan seimbang dapat memastikan badan menerima khasiat yang diperlukan.Kita digalakkan memakan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran untuk kekal sihat.
                 Selain itu,aktiviti senaman  ringan dua atau tiga kali seminggu juga mampu memberikan tahap kesihatan yang baik. Peluh yang keluar ketika kita bersenam dapat membuang sisa toksik yang tidak diperlukan oleh badan. Dalam masa yang sama senaman ini turut mengurangkan tekanan atau stres yang dialami oleh seseorang itu.  
                   Penjagaan kebersihan turut berperanan besar untuk menghalang penularan penyakit. Selain daripada memastikan diri sentiasa bersih, kawasan tempat tinggal juga harus dipantau tahap kebersihannya agar penyakit berjangkit seperti taun tidak merebak.
              Seseorang itu harus menjalani pemeriksaan doktor yang kerap untuk memastikan kesihatan terpelihara. Tindakan ini menyebabkan sesuatu penyakit dapat dikesan lebih awal dan menerima rawatan yang sewajarnya.
               Kesimpulannya, menjaga kesihatan merupakan satu tindakan yang sepatutnya dilakukan oleh semua orang.Harta yang penting dalam diri manusia ialah kesihatannya bukannya wang ringgit kerana kita boleh hidup tanpa wang tetapi tanpa kesihatan, nyawa kita akan melayang.

1 ulasan: