Isnin, 8 Oktober 2012

Karangan Fakta


Faedah Menyertai Kegiatan Kokurikulum

             Kokurikulum  ialah aktiviti luar darjah yang bermanfaat dan begitu berkesan untuk membentuk pelajar yang cemerlang dalam semua bidang. Kokurikulum merangkumi aktiviti persatuan,unit beruniform serta sukan dan permainan untuk murid tahun tiga hingga tahun enam.
Penyertaan yang aktif dalam aktiviti kokurikulum dapat membentuk sikap kepimpinan seseorang murid. Murid dapat mengasah bakat kepimpinan mereka sepanjang menyertai aktiviti kokurikulum  ini.keaktifan dalam kegiatan kokurikulum juga akan melahirkan individu yang tegas,beretika dan cekal.
Aktiviti kokurikulum menekankan amalan bekerja secara berpasukan. Kerja yang berat dapat diringankan.Secara tidak langsung, murid-murid dapat mengeratkan hubungan antara satu sama lain.
Penglibatan dalam aktiviti ini juga membolehkan masa murid terisi dengan tugasan yang bermanfaat. Ini dapat menghindari murid daripada sebarang pengaruh yang negatif seperti lepak dan ponteng sekolah.
             Kejayaan dalam pertandingan yang disertai juga dapat meningkatkan keyakinan diri seseorang murid. Selain itu, kejayaan seperti ini dapat menaikkan nama sekolah.

             Kesimpulannya, aktiviti kokurikulum banyak faedahnya. Oleh itu, semua murid digalakkan menyertai aktiviti kokurikulum di sekolah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan