Isnin, 8 Oktober 2012

Karangan keperihalan



        Seperti biasa aku ke sekolah menunggang basikal. Jarak rumahku ke sekolah kira-kira dua kilometer saja. Aku menunggang dengan penuh hati-hati dan sentiasa mematuhi peraturan di jalan raya.
            Beberapa pelajar lain turut menunggang basikal. Mereka menunggang secara bersaing dan berlumba-lumba pula. Mereka sempat bergurau senda juga semasa menunggang basikal.
          Di suatu selekoh, datang sebuah kereta dan arah yang bertentangan. Kereta itu dipandu laju. Pemandu kereta itu mencuba mengelak daripada melanggar pelajar-pelajar itu tetapi gagal.
          Suatu dentuman yang kuat kedengaran. Pelajar-pelajar itu ditimpa kemalangan. Seorang daripadanya terpelosok ke dalam parit manakala seorang lagi terbaring di bahu jalan.
       Aku segera berhenti di bahu jalan lalu memberikan isyarat supaya kenderaan lain memperlahankan kenderaan masing masing. Pelajar yang terlibat dalam kemalangan itu mengerang kesakitan. Pelajar-pelajar itu segera dikejarkan ke hospital oleh orang ramai.
        Kemalangan yang berlaku di depan mataku amat mengerikan. Begitulah padahnya jika kita tidak mematuhi peraturan di jalan raya. Sejak kejadian itu,aku semakin berhati hati semasa menunggang basikal di jalan raya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan